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REDIVIVUS Antiquariat - HC/Luftfahrt-/Raumfahrttechnik

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:. HC/Luftfahrt-/Raumfahrttechnik

Reichl, Eugen
Raumstationen seit 1971
Reihe: Typenkompass
Motorbuch Verlag, Motorbuch, Dezember 2010
143 S. - Sprache: Deutsch - zahlreiche farbige Abbildungen - 205x141x13 mm

ISBN: 3613032295
EAN: 9783613032293

In diesem Band werden die faszinierenden und technisch hochkomplexen Raumstationen beleuchtet. Beginnend mit den noch vergleichsweise einfachen Salut-Stationen, über das amerikanische Skylab bis hin zur russischen Mir und der Internationalen Raumstation ISS erfährt der Leser alles von der Planung über Bau und Einsatz der verschiedenen Orbitalstationen. Vom Beginn des bemannten Raumfluges durch Juri Gagarin im Jahre 1961 über die Mercury, Gemini- und Apollo-Programme bis hin zum ersten voll ständig privat finanzierten Raumfahrzeug ?SpaceShipOne? erhält der Leser mit diesem Typenkompass ein kompaktes und doch vollständiges Nachschlagewerk mit allen relevanten Informationen zu bemannten Raumfahrzeugen.

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Probst, Axel
Reynoldsspannungsmodellierung für das Überziehen in der Flugzeugaerodynamik
Shaker Verlag, August 2013
152 S. - Sprache: Deutsch - 19 farbige Abbildungen - 208x146x15 mm

ISBN: 384402123X
EAN: 9783844021233

Die vorliegende Arbeit berichtet über die Entwicklung einer Simulationsmethodik für das subsonische Überziehen in der Flugzeugaerodynamik auf der Grundlage von Reynoldsspannungsmodellen der Turbulenz (RSM). Dabei werden sowohl rein statistische Modellierungen nach dem Reynolds-gemittelten Navier-Stokes (RANS) Ansatz, als auch Kombinationen mit der Skalen auflösenden Large-Eddy Simulation (LES) für abgelöste Strömungsbereiche betrachtet. Die Grundlage der Methodik bildet das JHh-RSM nach JAKIRLI? und HANJALI?, das eine Längenmaßgleichung für die homogene Dissipationsrate verwendet und anhand von DNS-Daten wandnaher Turbulenz kalibriert wurde. In dieser Arbeit wurde das Modell in den kompressiblen Strömungslöser DLR-TAU für unstrukturierte Netze implementiert und verifiziert. Zudem wurden gezielte Erweiterungen der Modellierung mit Blick auf transitionelle und teilabgelöste Strömungen erarbeitet. Dies umfasst einen Zusatzterm in der Längenmaßgleichung zur Erfassung von Druckgradienten, der erstmalig in eine allgemeingültige 3D Formulierung überführt werden konnte. Gegenüber herkömmlichen Modellen lassen sich damit deutlich verbesserte Vorhersagen einer Diffusorströmung sowie des Überziehverhaltens von zwei Profilströmungen (HGR-01 und Onera-A) im Bereich des Maximalauftriebs erzielen. Die Transition laminar-turbulent wird nach der e N -Methode anhand der linearen Anfachung von Störmoden berechnet und über einen neuartigen Modellierungsansatz in die RANS-Simulation überführt. Darin werden die Schwankungsamplituden der Tollmien-Schlichting Wellen im Transitionsbereich mittels linearer Stabilitätsanalyse und einer DNS-basierten Kalibrierung statistisch erfasst und durch Quellterme in die RSM-RANS Modellierung überführt. Damit lassen sich selbst komplexe Transitionsvorgänge, wie die laminare Ablöseblase auf dem Profil SD7003 für kleine Reynoldszahlen, in guter Übereinstimmung mit Messungen simulieren. Anhand des Überziehvorgangs einer Durchflussgondel wird die Anwendungsreife und das Genauigkeitspotential der erweiterten Turbulenz- und Transitionsmodellierung für einen relevanten 3D Strömungsfall der Flugzeugaerodynamik untersucht. Vergleiche mit hochauflösenden Messdaten zeigen die prinzipielle Überlegenheit des RSM-Ansatzes gegenüber herkömmlichen Wirbelviskositätsmodellen, jedoch ist eine genaue Wiedergabe des Ablösebeginns im Einlauf nur mit einer angepassten Modellvariante für transsonische Strömungen möglich. Dies wird anhand von Druckgradientenparametern auf die aerodynamische Ähnlichkeit zwischen der Einlaufablösung und Profilströmungen mit Verdichtungsstößen zurückgeführt. Im stark überzogenen Anstellwinkelbereich sowie mit Hinblick auf die Dynamik der Einlaufablösung liefert der reine RSM-RANS Ansatz jedoch zunehmend Abweichungen vom Experiment. Für eine mögliche Steigerung der Genauigkeit in solch massiver Ablösung wird die RSM-Methodik daher mit einem hybriden RANS/LES Ansatz im Sinne der Delayed Detached-Eddy Simulation (DDES) kombiniert. Die hierfür notwendige Kalibrierung des Subskalen-Modells erfolgt am Zerfall isotroper Turbulenz, während die Validierung an einer generischen Stufenströmung das Potential des neuartigen Ansatzes für geometrieinduzierte Ablösungen aufzeigt. Bei druckinduzierten Ablösungen von glatten Profil- oder Einlaufoberflächen werden algebraische Sensoren (ADDES) für den hybriden RANS/LES Übergang nach KNOPP verwendet, um die anliegenden Grenzschichten zuverlässig von den abgelösten Gebieten zu unterscheiden. In einer ersten Anwendung auf die HGR-01 Profilströmung bei Maximalauftrieb entstehen aufgrund der flach ablösenden, stabilen Scherschicht jedoch erst nach einem beträchtlichen Graubereich aufgelöste turbulente Strukturen. Als wichtiges Ergebnis dieser Untersuchungen ist festzuhalten, dass Skalen auflösende Simulationen von Hinterkantenablösungen zusätzliche Modellierungen des RANS/LES Übergangs, z.B. mit Hilfe synthetischer Turbulenz, erfordern. Die in dieser Arbeit erprobten stochastischen Ansätze sind dagegen nicht hinreichend wirksam. Bei einer Pilotanwendung auf die abgelöste Einlaufströmung kann hingegen schon mit der Basiskombination JHh-ADDES eine verbesserte Wiedergabe der Strömungstopologie und der statistischen Turbulenzgrößen beobachtet werden. Damit deutet sich ein großes Potential der entwickelten Hybrid-Methodik für Simulationen des 3D-Überziehens an.

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Adams, D. (Herausgeber); Kerschen, G. (Herausgeber); Carrella, A. (Herausgeber)
Topics in Nonlinear Dynamics, Volume 3 Proceedings of the 30th IMAC, A Conference on Structural Dynamics, 2012
Reihe: Conference Proceedings of the Society for Experimental Mechanics Series
Springer-Verlag GmbH, Springer New York, April 2012
334 S. - Sprache: Englisch - 243 schwarz-weiße Abbildungen, 61 schwarz-weiße Tabellen - 290x220x25 mm Book

ISBN: 1461424151
EAN: 9781461424154

Topics in Nonlinear Dynamics, Volume 3, Proceedings of the 30th IMAC, A Conference and Exposition on Structural Dynamics, 2012, the third volume of six from the Conference, brings together 26 contributions to this important area of research and engineering.  The collection presents early findings and case studies on fundamental and applied aspects of Structural Dynamics, including papers on: Application of Nonlinearities:  Aerospace Structures Nonlinear Dynamics Effects Under Shock Loading Application of Nonlinearities:  Vibration Reduction Nonlinear Dynamics:  Testing Nonlinear Dynamics:  Simulation Nonlinear Dynamics:  Identification Nonlinear Dynamics:  Localization

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Gratton, Guy
Initial Airworthiness Determining the Acceptability of New Airborne Systems
Springer-Verlag GmbH, Springer International Publishing, Dezember 2014
319 S. - Sprache: Englisch - 30 schwarz-weiße und 128 farbige Abbildungen, Bibliographie - 241x161x20 mm Book

ISBN: 3319114085
EAN: 9783319114088

Designed as an introduction for both advanced students in aerospace engineering and existing aerospace engineers, this book covers both engineering theory and professional practice in establishing the airworthiness of new and modified aircraft.  Initial Airworthiness includes: · how structural, handling, and systems evaluations are carried out; · the processes by which safety and fitness for purpose are determined; and · the use of both US and European unit systems Covering both civil and military practice and the current regulations and standards across Europe and North America, Initial Airworthiness will give the reader an understanding of how all the major aspects of an aircraft are certified, as well as providing a valuable source of reference for existing practitioners.

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Koroljowa, Natalja; Meier, R. (Herausgeber); Meier, R. (Übersetzung)
S.P. Koroljow. Vater 3 Drittes Buch
Elbe-Dnjepr-Verlag, August 2010
283 S. - Sprache: Deutsch - Originalsprache: Russisch - 220 - 215x151x22 mm

ISBN: 3940541222
EAN: 9783940541222

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Václavíková, Miroslava (Herausgeber); Vitale, Ksenija (Herausgeber); Gallios, Georgios P. (Herausgeber); Ivanicová, Lucia (Herausgeber)
Water Treatment Technologies for the Removal of High-Toxity Pollutants
Reihe: NATO Science for Peace and Security Series C: Environmental Security
Springer-Verlag GmbH, Springer Netherland, Dezember 2009
341 S. - Sprache: Englisch - 237x156x25 mm

ISBN: 904813496X
EAN: 9789048134960

Water is essential for life, a strategic resource for every country and population. Its availability and sanitary safety is highly connected with the health and economy status of population. Burden of disease due to polluted water is a major public health problem throughout the world. Many pollutants in water streams have been identified as toxic and harmful to the environment and human health, and among them arsenic, mercury and cadmium are considered as high priority ones. Providing population with safe drinking water became the priority and at the same time a big challenge for the modern society. Many funding agencies in various countries have assigned a high priority to the envir- mental security and pollution prevention. UN, being one of them, launched the "International Decade for Action: Water for life 2005-2015. " Therefore, today's political and social climate presents an important opportunity to implement principles of sustainable development and to preserve resources essential for future life. This process requires interdisciplinary approach; it is critically important to stimulate interactions between medical doctors, chemists, physicist, materials scientists, engineers and policy makers, which are already experienced in their specific areas. It is also our ethical obligation to preserve existing water resources and existing eco systems enhancing their biodiversity. The NATO Advanced Research Workshop "Water Treatment Te- nologies for the Removal of High-Toxicity Pollutants" took place on September 13-17, 2008 in KoSice, Slovak Republic.

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Kozar, Jozef
Informacné systémy v riadiacom procese leteckej navigácie
GRIN Publishing, März 2015
1. Auflage. - 28 S. - Sprache: Slowakisch - 211x151x4 mm

ISBN: 3656898855
EAN: 9783656898856

Research paper from the year 2015 in the subject Engineering - Aerospace Technology, Technical University of Kosice (Faculty of Aeronautics), language: Slovakian, abstract: Cielom tohto refer?tu je pojednanie o aplik?cii a vyuzit? informacn?ch syst?mov v riaden? letovej prev?dzky. Autor sa v prvej casti pr?ce zameriava na objasnenie problematiky inform?ci? a informacn?ch syst?mov vo vSeobecnej rovine a v druhej casti pr?ce popisuje problematiku informacn?ch syst?mov v riaden? letovej prev?dzky, zameriava sa na ich nevyhnutnost a potrebu v s?casnej leteckej doprave. The aim of this paper is to discourse on the application of information systems in air traffic control. In the first part of the paper the author aims to generally clarify the problems of the information and information systems and in the second part of the paper he describes the problematics of information systems in air traffic control, points on their necessity and their need in current air traffic.

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Kumar, Sanjeev
Numerical Simulation of Chemically Reactive Hypersonic Flows
Shaker Verlag, Mai 2006
148 S. - Sprache: Englisch - 210x149x10 mm

ISBN: 3832250654
EAN: 9783832250652

To study the atmospheric reentry phase of a space vehicle, it is necessary to understand correctly the thermochemical nonequilibrium processes coupled with the aerodynamic phenomena of this critical phase. In a typical hypersonic flow about a blunt body, the strength of the bow shock is such that the region between the body surface and shock is the site of intensive thermochemical processes. The different internal energy modes of the molecules are far from their equilibrium state. The energy exchanges between these different modes occur according to the individual relaxation time associated to each processes. Detailed physico-chemical models for air in chemical and thermal nonequilibrium are needed for a realistic prediction of hypersonic flow fields. One of the key issues in the design of a hypersonic vehicle is the evaluation of aerodynamic heating. Especially, shock-shock interference heating phenomena is an important and critical problem in the development of air-breathing hypersonic vehicles. Of special interest is the Edney type IV interaction, because it is known to generate the highest local loads in pressure and heat transfer. A number of numerical studies on shock-shock interference problems have been conducted. Most of these studies, however, assume a perfect gas model. For high-enthalpy hypersonic shock-shock interactions, however, real gas effects become important. Real gas effects can have a noticeable impact on flow features, such as shock stand-off distance in a blunt body flow and surface heating rates. Because of their importance, real gas effects have recently been the focus of several studies. An improved understanding of the influences of real gas effects on the shock interaction phenomenon reduces a significant element of risk in the design of hypersonic vehicles. In the framework of the present work, the adaptive CFD code QUADFLOW has been extended for a five components air model. Different thermochemical models were implemented. The uncertainties associated with the physico-chemical modelling and their influence on the flow fields are discussed with the help of computational results. Further, an attempt has been made to improve the understanding of influence of the real gas effects on the type IV shock-shock interactions by the present computational study. In this regard, a series of numerical simulations of the experiments conducted at GALCIT T5 hypervelocity shock tunnel on shock-shock interactions were carried out. The computed results are discussed in comparison with the experimental results and computational results of DLR FLOWer-Code, which is a non-adaptive RANS-solver.

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Crocoll, Philipp
Modellbasierte Quadrokopter-Navigation mit Laserstützung
Books on Demand, Mai 2015
188 S. - Sprache: Deutsch - 211x152x12 mm Paperback

ISBN: 3734790484
EAN: 9783734790485

Quadrokopter werden häufig in Gebäuden oder in Gebäudenähe eingesetzt, wo die Verfügbarkeit von GPS nicht gewährleistet ist. Um dennoch zuverlässig Position und Lage des Fluggerätes bestimmen zu können, werden in dieser Arbeit Methoden zur modellgestützten Navigation entwickelt und erfolgreich auf Quadrokopter angewendet. Die Nutzung des Bewegungsmodells reduziert das Fehlerwachstum wesentlich. Weitere Verbesserungen werden durch geeignete Integration von Lasermessungen erzielt.

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Krause, Martin
Numerical Analysis of Transition Effects for SCRamjet Intake Flows
Shaker Verlag, Juli 2010
173 S. - Sprache: Englisch - 51 farbige Abbildungen - 209x151x13 mm

ISBN: 3832292160
EAN: 9783832292164

A combined investigation based on numerical analysis and experimental examination of SCRamjet intake geometries is undertaken within the Research Training Group (GRK) 1095/1. It is the purpose of this thesis to focus on the examination of laminar to turbulent transition for hypersonic boundary layers and its influence on the shock wave/boundary layer interaction for intake flows. First, the work presents a summary of the flow phenomena that have to be considered for hypersonic intake flows. It is followed by a general introduction of the research that has been done over the last decades in many different countries. For a better understanding of the conceptional design issues of SCRamjet intakes a review of existing and examined configurations is provided together with an evaluation of the advantages and disadvantages of the different designs. Second, the physical basis of laminar to turbulent transition is explained and the different reasons for this phenomenon are discussed in detail. After this a review of the possible numerical methods for predicting as well as modelling transition is given. Direct Numerical Simulation (DNS) and Large Eddy Simulation (LES) are described in general and their ability of predicting transition for macro three-dimensional industrial applications is pointed out. It is concluded that the only appropriate way of modelling transition for flow problems investigated within this project is using Reynolds-Averaged Navier-Stokes equations (RANS). Therefore, the governing equations are presented together with the closure mechanism to get a complete set of equations to perform simulations of Newtonian fluid flow. Additionally, the time averaged techniques are shortly introduced. Furthermore, the boundary conditions as well as time integration methods are presented. Finally, several transition models for RANS equations are described to give an overview of their applicability to 3D hypersonic transitional flow. The Langtry/Menter transition model is selected and described in detail together with the SST turbulence model that forms the basis for the transition equations. The Langtry/Menter transition model has not been published completely in technical literature when this work was done. Two correlations that describe the transition length and onset are missing. Therefore, this thesis shows how to create own correlations for subsonic as well as super- and hypersonic flow conditions. Due to the topic of this work the focus is put on the correlations for the super- and hypersonic flow regime.

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